بین الملل > خاورمیانه  - فارس نوشت:

دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی که در مراسم بیست و دومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در بیروت برگزار شد، ابعاد نظریه ولایت فقیه و نیز تجربه مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران را تبیین کرد.

سید حسن نصرالله طی سخنانی به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) که سخنانش به طور مستقیم از شبکه تلویزیونی المنار لبنان پخش می‌شد، گفت: هر سال در چنین روز مبارکی سالگرد امام خمینی(ره) را زنده نگه می‌داریم و من به ذکر بخش‌هایی از دستاوردهای امام و عملکرد و سیره ایشان می‌پردازم و عظمت شخصیت و اندیشه والا و روحیه قدرتمند، صاف و پاک ایشان را بازگو می‌کنم.

وی افزود: امروز نیز در عصر انقلاب‌های منطقه و دوره دستاوردهای قانونی و ساختن دوباره دولت‌ها و سرنوشت‌ها بار دیگر تاملی در اندیشه‌های امام می‌کنیم و از اندیشه‌ها و سیره ایشان الهام می‌گیریم و بار دیگر در شخصیت عظیم وی تامل می‌کنیم.

نظام جمهوری اسلامی را ملت ایران انتخاب کردند

نصرالله اظهار داشت: امام خمینی(ره) در انقلاب ایران به پیروزی تمام و کمال دست یافت که منجر به فروپاشی رژیم مستبد شاه و ریشه‌کنی آن شد اما دستاورد مهم و گرانمایه امام تشکیل دولت و رژیم جایگزین رژیم شاه و ناکام گذاشتن ضد انقلاب‌هایی بود که معمولا دولت آمریکا به آن عادت دارد و در ایران نیز سابقه داشت. پیروزی انقلاب تمام و کمال بود و دستاورد دولت نیز دستاوردی گرانمایه و باارزش و چالشی مهم بود ، ایشان در مقابل چالش تشکیل رژیم جدید متکی بر دیدگاه ملت، تمدن و فرهنگ آن قرار داشت.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و فروپاشی رژیم، امام دیدگاه کاملی درباره رژیم جدید ایران و آینده و ساختار آن داشت اما دیدگاه خود را بر مردم تحمیل نکرد ایشان مردم را به برگزاری رفراندوم درباره ماهیت رژیم جدید فراخواند و سوالی که برای ملت ایران مطرح کرد این بود که ماهیت رژیمی که می‌خواهند چگونه باید باشد؟ و به همه این فرصت را داد تا دلایل خود را برای قانع کردن ملت ایران ارائه کنند و بعد رفراندوم برگزار شد و ملت ایران به جمهوری اسلامی "آری " گفتند بنابراین این نظام را ملت ایران انتخاب کردند و ولی فقیه آن را تحمیل نکرد و زمانی که مردم ماهیت نظام را با اراده راسخ تعیین کردند امام نیز آن را پذیرفت و تایید کرد و این نظام بر دو رکن استوار است: نخست نظام جمهوری به این معنی که تمام جایگاه‌های اصلی قدرت در ایران باید با انتخاب مردمی خواه مستقیم و یا غیرمستقیم همانند ولی فقیه ، تعیین شوند. و رکن دوم نیز نظام اسلامی است که اساس آن ارزش‌ها و تعالیم اسلامی است که با تحولات هر زمان از طریق اجتهاد فکری همگام است.

نقش ولی فقیه در حکومت ایران نقش رهبری و تنظیم‌کننده امور است

دبیرکل حزب الله گفت: امام خمینی (ره) می‌خواستند نظام جدید دارای قانون ثابت مخصوص به خود باشد به همین منظور خواستار تشکیل هیئتی حقوقی برای تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شدند، به همین منظور هیئتی متشکل از فقها و علما ، کارشناسان حقوقی و سیاستمداران خبره تشکیل شد و بعد از بحث و مناقشه‌های طولانی قانون اساسی را تدوین کردند، اما نکته مهم این که همین کارشناسان ، فقها و علما نیز از طریق انتخابات به این مجلس راه یافتند و ولی فقیه خود شخصا اقدام به انتخاب آنها نکرد و تمام بحث‌ها و مناقشه‌های صورت گرفته در جلسه علنی و آشکار بود و بصورت شفاف به اطلاع مردم می‌رسید؛ و با این که ایشان می‌توانستند، پس از پایان تدوین قانون اساسی به مردم بگویند که نمایندگان شما کار تدوین قانون اساسی را به پایان رساندند و خود شخصا آن را تایید کنند، با این حال قانون جدید را به همه پرسی گذاشت و مردم ایران پای صندوق‌های رای حاضر شدند تا به قانون اساسی خود رای دهند.

دبیرکل حزب الله لبنان نقش ولی فقیه در حکومت ایران را نقش رهبر و نظم دهنده به امور دانست و گفت: ولی فقیه دیدگاه و نظر خود را بر مردم تحمیل نمی کند،‌ امام خمینی (ره) پای صندوق رای حاضر شدند تاکید کردند که من یک شهروند عادی ایرانی هستم و مانند دیگر شهروندان ایرانی رای خود را درباره قانون اساسی و جمهوری اسلامی به صندوق می‌اندازم و با اینکه جمهوری اسلامی در آن دوره در شرایط بسیار سخت و بحرانی بسر می‌برد و به کوچکترین بهانه تحت سخت‌ترین فشارها قرار می‌گرفت، با این حال ولی فقیه کار تدوین قانون اساسی را تعویق یا تعلیق نکرد، بلکه ولی فقیه به عنوان یک مسئول که باید اراده و خواست ملت را به اجرا بگذارد، خواستار تدوین قانون اساسی و سرانجام اجرای آن شد و از آن زمان تاکنون با وجود جنگ‌ها و تغییر و تحولات منطقه‌ای و بین المللی به هیچ بهانه‌ای هیچ‌یک از انتخابات در ایران نه به تعویق افتادند و نه تعلیق شدند.

ساده زیستی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری رمز ایستادگی ملت ایران در برابر مشکلات

سید حسن نصرالله با اشاره به زندگی ساده امام خمینی(ه) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اظهار داشت : وقتی رسوایی‌های برخی زمامداران و حاکمان را ملاحظه می‌کنیم و می‌شنویم که مثلا فلان دیکتاتور و خانواده‌اش 70 میلیارد و آن رئیس جمهور و خانواده‌اش 50 میلیارد دلار ثروت و دارایی دارد و آن را با دوران ولایت فقیهی حضرت امام خمینی (ره) و آیت الله خامنه‌ای (مد ظله) مقایسه می‌کنیم و می‌بینیم که امام راحل حتی ذره‌ای از خود برای خانواده‌اش باقی نگذاشت، آن وقت است که درمی‌یابیم چگونه است که ملت و دولت ایران توانست در برابر تمام چالش‌ها و مشکلات ایستادگی و مقاومت و استقلال خود را حفظ و در تمام عرصه‌ها پیشرفت کند و یکی از سازمان‌های بین المللی تولید علم در ایران را 250 برابر بیشتر از میانگین جهانی اعلام کند.

سید حسن نصرالله در ادامه سخنانش تصریح کرد که در دولت ولایت فقیه مشکل دانشگاهی برای تحصیل دختران و پسران وجود ندارد، آنها با شرکت در المپیاد‌های علمی فیزیک و شیمی و پزشکی موفق شده‌اند تا مدال‌های طلای زیادی را برای این کشور به دست آورند.

ولایت فقیه یکی از ارکان اصلی نظام ایران است

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به اینکه ولایت فقیه یکی از ارکان اصلی نظام ایران به شمار می‌رود، تصریح کرد که در عین حال نظام این کشور نام جمهوری اسلامی را دارد و دولت ولایت فقیه نام نگرفته است. در سالهای اخیر تلاش‌های زیادی برای از بین بردن تمام دستاوردهای این ملت و عناصر قدرت آنها و همچنین برای براندازی مفهوم شهادت، جهاد و مقاومت صورت گرفته است، آنها سعی دارند تا ولایت فقیه را به عنوان یک نظام دیکتاتوری معرفی کنند که [به زعم آنها ] سعی دارد با سرکوب مردم آنها را به قرون وسطی بازگرداند.

ولایت فقیه بیش از دیگران متعهد به قانون است

وی در ادامه افزود: از 32 سالی که از انقلاب اسلامی در ایران می‌گذرد، تاکنون 31دور انتخابات مردمی در کشور ایران برگزار شده و سالجاری قرار است انتخابات مجلس شورای اسلامی یا همان پارلمان در ایران برگزار شود، این معنای حکومت ولی فقیه است که انتخابات در آن کاملا مردمی برگزار می‌شود، بگونه‌ای که نمونه‌ای برای آن در جهان نمی‌توان یافت و همانگونه که همه می‌دانند در آخرین دور آن 40 میلیون ایرانی پای صندوق‌های رای رفتند، همچنین حکومت ولی فقیه، دولت قانون و اجرای حقیقی و واقعی قانون است؛ پارلمان منتخب شبانه روز فعالیت می‌کند تا قوانینی را تصویب کند که با شریعت اسلامی و قانون اساسی مطابقت داشته باشد و سپس برای تایید آن را به مجلس خبرگان می‌فرستد تا از مطابقت آن با شریعت اسلامی و قانون اساسی اطمینان حاصل کند، در ایران خود شخص ولی فقیه نیز ملزم به اجرای قانون اساسی و قوانین دیگر است و به دیگران نیز توصیه می‌کند به آن عمل نموده و آن را اجرا نمایند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ایران را کشور نهادها و سازمان‌ها دانست و ضمن تبیین جایگاه قوای سه گانه افزود: در ایران می‌توان ملاحظه کرد که قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه حقیقی و واقعی وجود دارد و در راس قوه مجریه رئیس جمهور کشور به رسیدگی به امور کشور مشغول است و تمام قوا از یکدیگر جدا بوده و هریک به فعالیت‌های خود در حوزه مربوط به خود مشغول است و ولی فقیه بر فعالیت این قوا نظارت می‌کند تا هیچ‌یک از آنها از حدود اختیارات در نظر گرفته شده برای آنها پا را فراتر ننهد و در صورت نیاز و بروز مشکل به حل مشکلات پیش آمده در آنها بپردازد، اما این به معنای دخالت ایشان در تدوین و وضع قوانین و یا دست بردن و تغییر دادن احکام صادره توسط قوه قضاییه یا تصمیمات گرفته شده توسط قوه مجریه نیست و قدرت در ایران و در نظام ولی فقیه از آن یک نفر یا شخص خاص نیست بلکه همه در برابر قانون پاسخگو هستند، حتی شخص ولی فقیه در برابر قضات و دادگاه در صورت ارتکاب خطا پاسخگو باید باشد، همچنین ایشان در برابر مجلس خبرگان نیز پاسخگوست چون این مجلس این اختیار را دارد تا در صورت بروز اشتباه و خطا از سوی رهبر وی را جدای از بازخواست حتی برکنار نیز بکند.

سیدحسن نصرالله تاکید کرد، هنگامی‌که می‌گوییم حکومت ولی فقیه؛ بدین معناست که در راس این کشور شخصیتی قرار گیرد که باید دارای خصوصیات و ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی باشد، به این معنا که باید ولی فقیه عالم و مجتهد باشد یا حقوقدانی (رجل قانون ) باشد که در قوانین صاحب‌نظر باشد و همچنین باید عادل، دانا ، مدیر، مدبر و شجاع باشد و بالطبع هر کس که در راس قدرت و حکومت قرار گیرد، باید خود بیش از هرکس دیگری در کشور به قانون متعهد و ملتزم باشد و این در واقع از افتخارات یک نظام است که رهبر آن بیش از دیگران مقید به اجرای قانون است.

نیازمند بازبینی و بازنگری در نظام حاکم بر لبنان هستیم

سید "حسن نصرالله " در ادامه سخنان خود با اشاره به اوضاع داخلی لبنان تصریح کرد که همه در این کشور به دنبال تشکیل دولت هستند و کسی نیست که تشکیل دولت را نخواهد، از سوی دیگر این کشور تجربه‌های دردناک زیادی نیز داشته است، مانند تجربه نیروهای شبه نظامی امنیتی و ادارات محلی که همه آنها به مردم لبنان بازگشته است، همه ما اعتقاد داریم که دولت قانونی می‌خواهیم و این دولت نسبتا وجود دارد، اما مشکلات و موانعی در این راه وجود دارد و یکی از این مشکلات در زمینه روش تشکیل دولت است.

وی افزود: بیایید بگوییم که ما عملا نیز قانون اساسی و قانون و دولت داریم،‌ می‌بینیم که پس از 20 سال کشور با همان مشکلات و چالش‌هایی مواجه است که پیش از این مواجه بوده و فقط می‌گوییم می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم، اما هیچ وقت سخنی از تحقق پیشرفت برای آینده به دور از پیشینه‌ها و اختلافات طایفه‌ای و مذهبی نمی‌گوییم، در کشور واقعا مشکلاتی وجود دارد که برخی از حقوقدانان و طرف‌های حقوقی و قانونی می‌توانند با بررسی آنها راهبردهایی برای آنها پیدا کنند و دولت یا نشست گفت‌وگوی ملی می‌تواند هیئتی را تشکیل دهد و آن را مکلف کند که بررسی قانون اساسی بپردازد، بویژه آن که ما به شدت نیازمند بازبینی و بازنگری در نظام حاکم بر لبنان هستیم؛ بدانید وقتی ما از توسعه و پیشرفت سخن می‌گوییم از اتحاد و وحدت و نزدیکی دیدگاه‌ها و اتفاق نظر و اجماع و نه طغیان و اختلاف و دو دستگی سخن می‌گوییم چون بدانید بازتاب چنین اقدامی منفی و معکوس است و هیچ‌گاه موجب پیشرفت کشور نخواهد شد.

دبیرکل حزب الله لبنان اظهار داشت: یکی از رهاوردهای بحرانی که در نظام لبنان با آن مواجه هستیم؛ بروز بحران در تشکیل کابینه‌هاست؛ بدون تردید سخنانی که اکنون از جانب برخی بر زبان آورده می‌شود، نادرست است حال در گذشته هرکس هر رویه‌ای که داشته و هر سخنی را که بر زبان آورده، نباید به معنای تبعیت ما از آن باشد، بلکه اکنون همه ما باید با تمام توان تلاش کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم و ما به عنوان بخش و جزیی از اکثریت جدید به تمام مشکلات و موانع موجود آگاهی داریم و از ترس و هراس‌ها و نگرانی‌های دوستان و متحدان خود مطلعیم، به همین دلیل تمام تلاش خود را بر ادامه کار و تعامل با همه گروه‌ها و احزاب و نهادها و کمک به میقاتی جهت تشکیل کابینه‌اش متمرکز کرده‌ایم و مطمئنا به هیچ وجه دست به اقدامی نخواهیم زد که مانع و چالشی برسر این تلاش‌ها و تشکیل دولت منافع ملی ایجاد کند.

سید حسن نصرالله افزود: در این راه نباید مایوس و ناامید و ناکام شویم و هیچ کس نمی‌تواند ما را از مسئولیتی که در برابر ملت لبنان داریم بازدارد و هم اکنون تلاش‌ها دو چندان شده تا به خواست و یاری خدا تغییر و تحولات اخیر موجب همکاری و تعامل درست و شایسته همه در امر تشکیل دولت شود، چرا که این موضوعی است که تمام لبنانی‌ها خواستار آن هستند.

توطئه آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تجزیه کشورهای منطقه

دبیرکل حزب الله لبنان شرایط کنونی منطقه را خطرناک خواند و با اشاره به طرح آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تجزیه کشورهای منطقه تصریح کرد: رهبران لبنان باید بدانند که این اشتباه محض است، که در تعامل با شرایط و اوضاع حاکم بر لبنان، شرایط و تغییر و تحولات منطقه‌ای را در نظر نگیرند،‌ چون آنچه پیرامون ما اتفاق می‌افتد، بسیار خطرناک است، مثلا چند روز پیش یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای با جدیت موضوع تقسیم یمن را مطرح می‌کرد؛ سودان به دو قسمت شمال و جنوب تقسیم شد، با این حال قسمت شمال آن در معرض تقسیم‌های دیگری قرار دارد، برای یمن توطئه تقسیم را تدارک دید‌ه‌اند، برای لیبی هم همین طور و به نظر می‌رسد، اگر اوضاع در سوریه نیز آرام نشود، برای این کشور هم توطئه‌ای جهت تقسیم خواهند کشید، همانگونه که مشابه همین توطئه‌ها برای عراق نیز تدارک دیده شده است و زمانی نوبت عربستان سعودی خواهد رسید که البته به اعتقاد ما این توطئه تقسیم خاورمیانه به اینجا منتهی نخواهد شد، چون این طرحی آمریکایی‌-‌صهیونیستی و از پیش تدارک دیده شده است که اجرای اولیه آن را طی جنگ 2006 با ناکامی و شکست مواجه کردیم و اکنون در قالب و پوششی دیگر و تحت عنوانی دیگر در حال اجرای مجدد در خاورمیانه است، به همین دلیل از جمله وظایف بسیار مهم موسسات و ارگان‌ها و نهادهای دولتی در لبنان توجه به این واقعیات و حقایق است و جدای از موانع و اختلاف‌نظرهای موجود باید تمام تلاش خود را بر حفظ وحدت و انسجام دستگاه‌های دولتی بویژه دستگاه امنیت و ارتش متمرکز کنیم، چراکه این دو نهاد از امنیت و وحدت کشور محافظت می‌کند.

امام خمینی(ره) موازنه قدرت را در برابر رژیم صهیونیستی به اعراب بازگرداند

سید حسن نصرالله در پایان سخنان خود که سخنانش به طور مستقیم از شبکه المنار پخش می‌شد، به موضوع فلسطین پرداخت و اظهار داشت: در واقع شکست ژوئن 1967 پایه و اساس تمام مصایبی است که اکنون در آن بسرمی‌بریم و موجبات تحکیم پایه‌های رژیم غاصب و اشغالگر صهیونیستی شد، تمام فلسطین و بخش‌های وسیعی از سرزمین‌های عربی در سوریه، مصر و اردن و بخش‌هایی از لبنان را از دست دادیم و در بزرگداشت امام راحل؛ امام خمینی (ره) باید از یکی دیگر از موفقیت‌های ایشان در اینجا یاد کنیم و این که قضیه فلسطین را دوباره احیا کرد و موازنه‌ قدرتی را که اعراب پس از کمپ دیوید آن را در برابر رژیم صهیونیستی از دست داده بودند، دوباره به آنها بازگرداند.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: امام خمینی (ره) با این که در ایران بود، قضیه فلسطین مطرح و آن را احیا کرد و به حمایت از آن برخاست،‌ درحالی که گروه‌های فلسطینی هیچگاه چنین موضعی در برابر انقلاب ایران نگرفتند و این موضع یک فقیه حکیم، شجاع و بیدار و آگاه است که به تمام مسئولیت‌های شرعی، دینی، اخلاقی و تاریخی خود عمل می‌کند و ما از هر آیین ، دین و مذهبی که هستیم و به هر ارزش اخلاقی که پایبند می‌باشیم به عنوان یک انسان باید همواره به دفاع از ملت ستمدیده و آواره فلسطین بپردازیم و هر آنچه در توان داریم به آنها کمک کنیم تا به کشورشان بازگردند، بویژه آن که این ملت تمام شرایط بازگشت به میهن خود را دارد.

سیدحسن نصرالله در پایان تاکید کرد، ملت فلسطین در "مارون الراس " و "مجدل شمس " خواست خود را برای بازگشت بیان کرد و در اینجا من سلام و درود ویژه دارم برای خانواده‌های شهدایی که در این مراسم حضور دارند و به آنها می‌گویم که خون فرزندان شهید آنها هیچ‌گاه پایمال نخواهد شد و به هدر نخواهد رفت و بدانید این خون‌ها بر زمین ریخته شدند تا هدفی بزرگ را محقق و قضیه مقدسی را احیا کنند، این خون‌ها بر زمین ریخته شدند تا به جهانیان حق غصب شده‌ و قضیه‌ای را یادآوری و به آنها گوشزد کنند که هیچ‌گاه نباید آن را فراموش نمایند؛‌ بدایند که در طول تاریخ پیامبرانی بودند که جان خود را برای احیای این امر تقدیم کردند، کربلا حسین (ع) را تقدیم کرد و مارون الراس و مجدل سمش بی‌شباهت به کربلا نیست.

نوشته شده در پنج شنبه دوازدهم خرداد 1390
ساعت 7:37 توسط امین سلمانی پور بدون نظر|

افسانه اسامه بن لادن پس از یازده سال با شلیک گلوله ای به چشم او در روستایی در پاکستان به پایان رسید

اسامه بن لادن همچنان در صدر اخبار بین المللی قرار دارد. مردی که زندگی اش در هاله ای از ابهام قرار داشت و اکنون پس از مرگش نیز شیوه کشته شدن او و چرایی توسل ایالات متحده به این راه سوال آفرین شده است .باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده از چهل دقیقه منتهی به مرگ بن لادن به عنوان سخت ترین روزهای عمر یاد کرده و البته بی شک بیشترین بهره برداری را از این ماجرا در انتخابات آتی خواهد کرد.

سوال های بیشماری ذهن همگان را به خود مشغول نگاه داشته است: زنان همراه بن لادن هنگام هدف حمله قرار گرفتن چه کسانی بودند و از مرد شماره یک چه می دانند؟ نقش پاکستان در این ماجرا چه بود؟ آینده پاکستان به کدام سو می رود و آیا مرگ آقای شماره یک پایان جریان تروریسم بود؟ آیا جنگ آمریکا با تروریسم پایان یافت؟ آیا روند اسلام هراسی آغاز شده از یازده سال پیش به بهانه القاعده دیگر پایان یافت؟


گفته می شود که جسد بن لادن در دریا انداخته شد و در توجیه آن از احتمال افزایش خطرات تروریستی سخن می گویند. با این همه نتیجه نمونه دی ان ای آقای اسامه اثبات کرد که مرد کشته شده در روستایی در نزدیکی اسلام آباد همان مردی است که یازده سال همگان را به دنبال خود کشاند. برخی مانند نوام چامسکی از شیوه مرگ بن لادن به عنوان راهکاری غیراخلاقی یاد می کنند. برخی هم این ادعا را مطرح می کنند که در یازده سال گذشته هیچ کس نتوانست دخالت القاعده و شخص بن لادن در ماجرای برج های دوقلو را اثبات کند.
رهبر القاعده دیگر وجود خارجی ندارد و این گروه شبه نظامی از قریب به ده روز پیش در جستجوی رهبری تازه است . برخی ایمن الظواهری را محتمل ترین گزینه می دانند اما کم نیستند مردانی که برای کرسی رهبری القاعده دندان تیز کرده اند.

نوشته شده در جمعه بیست و سوم اردیبهشت 1390
ساعت 14:20 توسط امین سلمانی پور بدون نظر|

ما، بي تو، تا دنياست، دنيايي نداريم
چون سنگ خاموشيم و غوغايي نداريم
اي سايه سار ظهر گرم بي ترحم
جز سايه دستان تو، جايي نداريم . . .

********************************************
تو مي آيي و دست هاي مرا
پر از عطرياس و سحر مي کني
تو مي آيي و لحظه هاي مرا
از احساس گل تازه تر مي کني  . . .

********************************************
بگذار بگويمت دلم غم دارد
يک عالمه اشک و آه و ماتم دارد
عجّل بظهور، عصر آدينه ها  
اي يوسف فاطمه تو را کم دارد. . .

********************************************

اي کاش که انتظار معني مي شد
بي تابي جويبار معني شد
وقتي که سحر شکوفه صبح دميد
با آمدنت بهار معني شد . . .

********************************************
اي افسر چرخ، خاک راهت  
وي عرش، غبار بارگاهت
اي خاتم اوصيا کز اوّل  
شد خاتم انبيا گواهت  . . .

********************************************
ياسمن چهره بياراست، بيا   
شور در گلکده برپاست بيا
اي دواي همه علّت ها  
ديده از عشق تو بيناست، بيا  . . .

********************************************
اي دل شيداي ما، گرم تمنّاي تو
کي شود آخر عيان، طلعت زيباي تو
گرچه نهاني زچشم دل نبود نااميد
مي رسد آخر به هم، چشم من و پاي تو . . .

********************************************
بي تو چگونه مي شود از آسمان نوشت  
از انعکاس ساده رنگين کمان نوشت
اين يک حقيقت است که بي تو بهار من  
بايد چهارفصلِ زمان را خزان نوشت . . .

********************************************
بهارسبزِ نوراني نگاهم مي کني امشب  ؟
اميد روح انساني، نگاهم مي کني امشب ؟
من آن مجموعه عشقم پريشان حال و دل خسته
که رفته رو به ويراني، نگاهم مي کني امشب؟
مرا از ميکده سهمي نمانده غير آه و غم
در اين وقت پريشاني، نگاهم مي کني امشب؟
دو چشمم اشک مي بارد هواي ديدنت دارد
زچشمم گرچه پنهاني، نگاهم مي کني امشب؟
نگاهم کن عطش سوزم دلم را بر تو مي بندم
تو اي شوق مسلماني نگاهم مي کني امشب؟
من از شوق لقايت تا ابد، با شور مي خوانم
که اي دلدار پاياني، نگاهم مي کني امشب ؟

********************************************
دلي دارم که رسواي جهان است
گرفتار بتي ابرو کمان است
نگاهم سوي طاووسي بهشتي است
که نامش مهدي صاحب الزمان است
به اميد ظهورش

********************************************
اسير پنجه ي درديم بي تو
نگاه نرگسي زرديم بي تو
اگر چشم انتظار تو نبوديم
در اين دنيا چه مي کرديم بي تو . . .

********************************************
اي سوي تو عالم نگران ادرکنا
شد دوري تو به ما گران ادرکنا
طغيان ستم گذشت از حد مهدي
اي ريشه کن ستمگران ادرکنا . . .

********************************************
در تمناي نگاهت بي قرارم تا بيايي
من ظهور لحظه ها را مي شمارم تا بيايي
خاک لايق نيست تا به رويش پا گذاري
در مسيرت جان فشانم گل بکارم تا بيايي . . .

********************************************
جلوه گل عندليبان را غزلخوان مي کند
نام مهدي صد هزاران درد درمان ميکند
مدعي گويد که با يک گل نمي گردد بهار
من گلي دارم که عالم را گلستان ميکند . . .

********************************************
کوچه هاي شهر ما ويران نمي ماند عزيز
کار و بار عشق بي سامان نمي ماند عزيز
يک نفر فردا زمين را نور باران مي کند
«مهدي» ما تا ابد پنهان نمي ماند عزيز . . .

********************************************
اي طبيب زخمهاي بي قرار
اي قرار بي قراريها بيا
کس نمي فهمد زبان زخم را
اي دواي زخم کاريها بيا . . .

********************************************
بي نوايم نواي من مهديست
دردمندم دواي من مهديست
من غريبم در اين زمانه ولي
مونس آشناي من مهديست . . .

********************************************
زمستان خسته شد از بي بهاري
جهان مي لرزد از اين بي قراري
گمانم جمعه اي باقي نمانده
خدايا تا به کي چشم انتظاري  . . . ؟

********************************************
گمان کنم که زمانش رسيده برگردي
به ساحت شب قدر اي سپيده برگردي
هزار بيت فرج نذر مي کنم شايد
به دفتر غزلم اي قصيده برگردي . . .

********************************************
هزار جمعه رسيد , نگار ما نرسيد
هنوز وعده ديدار يار ما نرسيد
نواي قلب و دل بي قرار ما اين است
دواي دل بي قرار ما نرسيد . . .

********************************************
چنين که يخ زده ايمان من اگر هر روز
هـزار بار بـيايـد بـهار کافـي نـيـسـت
خودت دعا کن اي نازنين که برگردي
دعاي اين همه شب‌ زنده‌دار کافي نيست . . .

********************************************
شعله ي آتش هجران تو جان مي سوزد
و ز فراق تو دل پير و جوان مي سوزد
اين چه درد است کزو خون جگر مي ريزد
وين چه سوز است کزو جان جهان مي سوزد . . .

********************************************
اي که گهواره ي تو ساحل امواج دلم
ديدن روي نکويت شده معراج دلم
کرده خال رخ زيباي تو تاراج دلم
به خدا عشق و ولاي تو شده تاج دلم . . .

********************************************
هستي ام بسته به هستي تو اي هستي من
اي که از چشم خمار تو بود مستي من
اي که هستي دو جهان يار به بي دستي من
تو بيا و منگر بر گنه و پستي من . . .

********************************************
گرچه دل من به ياداوخائن نيست
هرکس که بدون او نشست مومن نيست.
انگار زمـان فقط به يـاد آقـا ست،
يـک لحظه به اصطلاح مـا ساکن نيست . . .

********************************************
چه شود بيايد آن روز که به تو رسيده باشم
به هواي ديدن تو ز هوا رهيده باشم
همه عمر من به ياد تو گذشته نازنينا
نکند که من بميرم و تو را نديده باشم . . .

********************************************
همه گنجهاي دنيا به فداي تار مويت
همه عاشقان عالم تشنه ي مي سبويت
همه زنده انداز توکه توحاضري هميشه
دل من گمست و غايب وبه ره به جستجويت . . .

********************************************
اگر مهدي زهرا باز گردد
جهان آيينه اعجاز گردد
سرم را پيش پايش مي گذارم
که با خاک رهش دمساز گردد . . .

********************************************
عمريست که از حضور جا مانديم
در غربت سرد خويش تنها مانديم
او منتظر است که ما برگرديم
ماييم که در غيبت کبري مانديم . . .

********************************************

نوشته شده در شنبه بیست و یکم اسفند 1389
ساعت 6:36 توسط امین سلمانی پور بدون نظر|